חיפוש

תהלים

פרויקט התהלים

קח חלק בסיום הספר ה 2438.
נותרו עוד 102 פרקים!

32%

מדיה אחרונים

הנצפים ביותר

שבת קודש כבסיס לנס פורים

ד׳ באדר ה׳תשע״ח – פברואר 19, 2018

“בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּטוֹב לֵב הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן, לְהָבִיא אֶת וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ בְּכֶתֶר מַלְכוּת” (אסתר א, י, יא)

רש”י מביא במקום שיום השביעי הכוונה לשבת קודש. ואם כן, שורש הנס של פורים, ותחילתה של הישועה של עם ישראל החלה בשבת, כאשר המלך ראה שושתי מסרבת לבא אליו וציוה להורגה, ומכאן התגלגל סיפור כניסתה של אסתר המלכה לארמון המלך.
והנה, לימדונו רבותינו שבכח מקום שמובא המלך, סתם, במגילה, הכוונה למלכו של עולם הקב”ה, ולימדונו, שביום השבת, כאשר מלכו של עולם ראה את יין הרידוש, החל לעשות נס לעם ישראל. והנה, השליח להרוג את ושתי היה המן הרשע, ולכן חייב אדם לשתות ביום הפורים עד שלא יבחין בין ברוך מרדכי לארור המן, כלומר, שיאמר בטעות ברוך המן וארור מרדכי. משום שגם להמן היה חלק בישועה. והדבר יתבאר עפ”י דברי רבותינו, שבליל שבת, כאשר אדם שב מבית הכנסת לביתו מלווים אותו שני מלאכים. אם ביתו מסודר כראוי ועושה קידוש בשמחה, אזי המלאך הטוב מברכו שגם בשבוע הבא יהיה כך, והמלאך הרע, שרו של עשו, נאלץ אף הוא לומר שיהיה טוב בשבוע הבא. ואם כן, גם בנס פורים, המן ואחדורוש גזרו גזירה קשה על עם ישראל, אך כטוב לב המלך ביין- כאשר מלכו של עולם ראה את יין הקידוש, אז גם השטן נאלץ להתקפל ולברך את היהודי. וממילא, שם החלה הישועה שח עם ישראל.
ועוד לימדונו רבותינו שהמן הרשע היה שורש של הנחש שהיה בזמן אדם הראשון וחווה, ועל כן נאמר אצל אדם הראשון (בראשית ג, יא) “הֲמִן-הָעֵץ, אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל-מִמֶּנּוּ–אָכָלְתָּ”, והמילה “המן”, היא “המן הרשע” שעורר את חטא עץ הדעת. שעל ידי ההשתתפות בסעודתו של אחשורוש עוררו שוב את עניין חטא עץ הדעת, ולכן מרדכי היהודי שלח לאסתר לשאול “על מה זה”, מדוע חזר שוב הקטרוג של עץ הדעת. והיהודים קבלו שוב את התורה בפורים כדי למחוק את הקטרוג של חטא עץ הדעת.
ועל ידי שהמן נתלה על העץ הוא איבד את כל הרע שרצה לעשות לעם ישראל.
והיין שעם ישראל עשו קידוש, הוא היין שאדם הראשון שתה כפי שמביאה הגמרא (במסכת סנהדרין דף ע:) את דברי רבי מאיר שחטא עץ הדעת היה ביין.
וכאשר יהודי עושה קידוש בקדושה ובטהרה (וכמו שאומר החיד”א שצריך להרהר בתשובה לפני הקידוש) אז השטן נכנע ואומר למלאך הטוב שכך יהיה גם בשבת הבאה כפי שהיה לעם ישראל בימי הפורים.
לכן, נקפיד היטב בקידוש של שבת קודש, וכמו שמובא שיש להסתכל בשעת הקידוש על היין ועל הנרות, שכן, היין זה החטא של אדם הראשון שאכל מעץ הדעת, והנרות, זה האור של העולם שכבה בשל החטא, וכך מתקן את החטא.
וליום הפורים יש כח גדול לתקן את חטא עץ הדעת שהרי מגילת אסתר נכתבה בכוח של נ’ שערים, ועל ידי שנדע להפיק את מעלותיה וסגולותיה, נזכה לסייעתא דשמיא ולאור גדול בע”ה.

אהבתם? שתפו עוד אנשים.Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
0 Comments Off 236 ד׳ באדר ה׳תשע״ח – פברואר 19, 2018 יומא דהילולה, מאמרים