חיפוש

תהלים

פרויקט התהלים

קח חלק בסיום הספר ה 2453.
נותרו עוד 142 פרקים!

5%

מדיה אחרונים

הנצפים ביותר

העולם כולו מסתובב סביב רצון ה’

ט״ז בטבת ה׳תשע״ח – ינואר 3, 2018

“וַיֹּאמֶר אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ” ( שמות א, ט).

רבותינו הקד’ לימדונו (מובא בגמרא במסכת סנהדרין דף קו) ששלושה היו באותה עצה בה הוחלט לעשות רע לעם ישראל, בלעם, איוב ויתרו.
בלעם שייעץ, נהרג. איוב ששתק, נידון בייסורין, ויתרו שברח, זכה שמבני בניו ישבו בלשכת הגזית.
והנה כשמתבוננים בדברים זוכים להארה נפלאה בדרכי הבורא בעולמו. פרעה הרשע שאיז שהוא כביכול אלהים, התייעץ עם שלושה יועצים מה לעשות עם עם ישראל. בלעם יועץ להתחכם. וצ”ע, הרי מהותו של בלעם היא לקלל, מדוע אם כן, מייעץ להעביד אותם בעבודה קשה? הרי יש לו כביכול יכולת להורגם בהבל פיו.
אלא, שהקב”ה עושה הפוך ממחשבות בני האדם. בלעם שצריך להשתמש בכוח פיו, נותן עצה להעביד בפרך. איוב, שהיה אדם רחמן, והיה צריך לכאורה לצעוק ולא להסכים, שותק. כיצד הסכים להשליך תינוקות לים?!
ויתרו, שהיה צריך למחות, בורח. אלא, שכאשר הקב”ה רוצה לעשות משהו, לא יועילו שום דרכים והתנהגויות קודמות. “ועצת ה’ היא תקום”- גם הדברים הכי לא הגיוניים יכולים לקרות.
אנחנו צריכים לדעת כי רק רצון ה’ יצא לפועל, וכל התכניות והתכנונים המוקדמים לא יצליחו. אם נבטח בהקב”ה, “והבוטח בה’ חסד יסובבנו”, אז נזכה לחסד ולהארת פנים מיוחדת.

 

דרכם של רשעים; ערעור וקעקוע הדברים הטובים

“וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף” ( שמות א’, ח). הגמרא ( במסכת סוטה דף יא) מביאה מחלוקת בין רב לשמואל האם היה כאן מלך חדש באמת, או שמא אותו מלך שחידש את גזירותיו. ובתרגום אונקלוס מובא “וקם מלכא חדתא על מצרים דלא מקים גזרת יוסף”.
ונ”ל שפרעה רצה לגזור גסירות קשות על עם ישראל, אולם הוא התקשה בכך משום שגדלותה של ארץ מצרים נוצרה בזכות יוסף הצדיק שחיזק אותה ובמשך שמונים שנה בנה את מצרים בצורה חכמה ונבונה. ואם כן, אמר פרעה לעצמו, אם אתחיל לגזור גזירות קשות על היהודים תהיה התמרמרות בקרב האזרחים שכן זו כפיות טובה כלפי סבם ודודם יוסף. לכן, ראשית, ביטל הוא את גזירות יוסף, ערער אותם והוציא עליהם לעז. ורק לאחר מכן יכול היה לחדש גזירות חדשות שבמרכזן שיעבוד בני ישראל.
וכך, למעשה דרכם של רשעים. הם מתחילים לערער ולהוציא לעז על דברים טובים, ורק לאחר שמקעקעים ומערערים על הדברים הטובים, יכולים להתחיל לשנות ולקבוע דברים חדשים.

אהבתם? שתפו עוד אנשים.Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
0 Comments Off 193 ט״ז בטבת ה׳תשע״ח – ינואר 3, 2018 דבר הרב, דבר הרב מרכזי