חיפוש

תהלים

פרויקט התהלים

קח חלק בסיום הספר ה 2392.
נותרו עוד 41 פרקים!

73%

מדיה אחרונים

הנצפים ביותר

אור החיים על פרשת ואתחנן

כ׳ באב ה׳תשע״ה – אוגוסט 5, 2015
אור החיים על פרשת ואתחנן
טעם כפל ה’(שמו של הקב״ה) ב’ פעמים ולא הספיק לומר על זה הדרך ״ה’ אלהינו אחד״, נתכוון לב’ הדרגות שיש לה’, האחד שהוא אלהינו, והב’ שהוא אחד, והכוונה בזה כי אנו מקבלין אלהותו יתברך עלינו למה שממנו, הגם שאילו היה במציאות שהיו אלהות הרבה אין אנו בוחרים אלא בשם זה הוי”ה הוא אלהינו, ובזה נכלל כמה פרטים, א’ אהבת הטוב, אהבת המועיל, אהבת הערב,
ועוד לו שהוא אחד ואין זולתו אלוה בעולם וטעם זה גם כן יספיק להתחייב להשתעבד לו ולמצותיו הגם שהיה במציאות שלא היו הטעמים שמצדם בחרנוהו לאלוה:
נמצינו אומרים שבאחד מב’ הטעמים יספיק להשתעבד למאמריו ולמצותיו, אשר על כן אמר ה’ אלהינו ה’ אחד בב’ חלוקות שכל א’ כדאי לעצמו, ואם היה אומר הכתוב ״ה’ אלהינו אחד״ היה בנשמע כי מה שהם מקבלין אלהותו עליהם הוא להיותו אחד ואין עוד מלבדו, יתחייב העבד לעבוד את רבו ואין מנוס ממנו לרצונו ושלא לרצונו, ולא כן אנו עם אלהינו שאנו חפצים באלהותו אהבת הטוב במה שהוא טוב נוסף על היותו אחד ומיוחד: 
 
 
2. ואהבת את ה’ אלקיך וכו’
 
אמר בתוספת וא”ו, לומר מלבד מצות שמע ישראל שהוא קבלת עול מלכות שמים היא מצות אהבת ה’.
עוד ירצה להעיר להקודם לאהבה, על דרך אומרם ז”ל (זוהר ח”ג נ”ו) אין אדם משיג גדר האהבה עד שתקדים בו היראה, והוא אומרו ואהבת מלבד גדר היראה, ואומרו את ה’פירוש – על ידי האהבה אדם מתדבק בה’ והוא אומרו ״את״ ה’: 
עוד ירצה שעל ידי אהבת ה’ ישיג מדרגה זו שיהיה ה’ מיחד שמו עליו ביחוד כדרך אומרו (בראשית כ”ח י”ג) אלהי אברהם אלהי יצחק, ופירוש שכל אחד ראוי בפני עצמו שיתיחד שם אלהותו עליו, ותמצא שאברהם ביאר בו הכתוב שהיה אהוב דכתיב (ישעי’ מ”א) זרע אברהם אוהבי, וכמו כן רמז הכתוב כאן שכל שאהוב ה’ יקרא ה’ אלוהו ביחוד, ותיבת ה’ נמשכת לפניה ולאחריה:
עוד ירצה לעורר לב איש ישראל לאהבת ה’ על דרך אומרם ז”ל (ילקוט ס”פ נח) ״בפסוק יושב תהלות ישראל״ שלא בחר ה’ מכל התהלות זולת כשהללוהו ואמרו לפניו ברוך ה’ אלהי ישראל אז ישב על כסא מלכות עולם, והוא אומרו ואהבת את ה’ לטעם זה שלא בחר להיות אלא אלהיך, ובהעיר האדם לבו לפרטי’ כאלו תתנתק נפשו ותתר ממקומה בהתעוררות נפלא ורם באהבת הנאהב יתעלה רום תפארת כבודו:
 עוד אולי שנתכוון לעורר לב האדם בג’ מיני אהבה שישנם בהכרה לנבראים, והם אהבת הטוב, אהבת הערב, אהבת המועיל, לזה בא דבר ה’ לשלשתם, ואהבת את ה’ בשם זה העיר הלב לבחינת אהבת הטוב במה שהוא טוב הרמוז ב״שם״ כאומרו (תהלים קמ”ה) טוב ה’ לכל, גם בחשק הערב בסוד (תהלים ל”ד) טעמו וראו כי טוב ה’, כי כל הנפש אשר יוכיח שם זה למולה אין עריבות בכל הנבראים שיכנם אליו בערך הנשתוו, וזה לך האות אומרו (שה”ש ה’) נפשי יצאה בדברו, גם תשכיל בפסוק (במדבר ל”ג), ע”פ ה’, כי תתנתק הנפש מהגוף ולא תרגיש בפרידה להפלגת הרגש הערב מהטוב, הרי שמענו אהבת הטוב ואהבת הערב מתיבת ״ה’״, ואהבת המועיל רמזה באומרו ״אלהיך״ על דרך אומרו (תהלים כ”ב) יושב תהלות כמ”ש בסמוך, ובזה נכלל גם כן אהבת המועיל כי בזה הרווחנו עולם ומלואו כמאמר שלמה (קהלת י”ב) כי זה כל האדם כל העולם כלו לא נברא אלא לצוות לזה (שבת ל:): 
 
3. בכל לבבך ובכל וגו’.
 
רבותינו ז”ל אמרו (ספרי) בזה מה שאמרו יעויין שם דבריהם, ונראה שנתכוון ה’ במאמר זה להסיר טינא מלב אוהביו, והוא שאמרו רבותינו ז”ל (מוע”ק כ”ח.) בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מלתא אלא במזלא ע”כ, והנה ג’ דברים אלו הם כללות חשק האדם וחפצו בעולם – החיים, והבנים, והמזונות, והחסר אחד מהנה ב”מ יקרא מת, ושלשתם אינם תלויים להשיגם באמצעות עבודת ה’ ואהבתו, וזה יסובב ההרחקה מאוהבי ה’, ומה גם בהתקבץ להאוהב שנים מהם חוסר הבנים והעוני יתחמץ לבבו בקרבו, והגם שיתחזק עם לבבו, לבבו לא ישמע לו כי המורגש אליו ירחיקנו משמוע לאהוב:
לזה בא דבר ה’ וצוה לו על הדבר הזה שיעריך אהבת ה’ בלבו בג’ דברים הגם שיטלם ממנו, כנגד הבנים אמר בכל לבבך על דרך אומרו (בראשית כ”ב ב’) את בנך וגו’ אשר אהבת וגומר והאהבה כזו היא אהבה הממלאת לב אדם וחשקו, וכנגד חיי אמר ובכל נפשך, וכנגד מזוני אמר ובכל מאודך, שיעריך בדעתו שלשתם יחד בה’, כי הוא טוב לישראל מעשרה בנים, ושלחן גבוה עליון הוא מאוד כמאמר התנא (אבות פ”ו) ששולחנך גדול משולחנם, והחיים ממנו תוצאות חיים, ואף כי אחרי מות הצדיק יקרא חי כאומרו (ש”ב כ”ג) ובניהו בן יהוידע בן איש חי הרי שאפילו אחר מיתה יקרא חי (ברכות י”ח.): 
או יאמר על זה הדרך כי בא הכתוב לשער שיעור האהבה שמחויב כל איש ישראל לאהוב הבורא, ואמר שהוא בשיעור ההרגש אשר יבא בלב האדם בעת אשר תשיג ידו לג’ דברים כא’, כמו שתאמר אדם שהיה חשוך בנים ועני ונטה למות ובא נביא בדבר ה’ ובשרו כי יקום מחליו גם אמר אליו הנה אשתך הרה ויולדת בן וכי ריוח גדול נזדמן לו להעשיר בהם, אדם כזה מה מאוד יפליא אהבת האדון באין שיעור ותהיה האהבה מורגשת בלבו בחשק מופלא על אשר הטיב עמו כמה מעלות טובות, כמו כן יצו ה’ על כל איש ישראל עשות באהבתו תמיד, והוא אומרו ואהבת את ה’ וגו’ בכל לבבך פירוש כאילו נתן לך כל מחסורך בכל לבבך שהם הבנים, ודקדק לו’ בכל להעיר דמיון המשל שהוא חסר מהבנים ויתנם ה’ לו, וכמו כן ובכל נפשך שנתן לך נפשך אחר הגיעך לשערי מות, ובכל מאודך כאילו נתן לך כל ממונך שאתה חפץ ואמר כל להעיר דמיון המשל: 
והנה המשכיל בענין חשק ה’ כל זה דבר קל הוא בערך מה שהנפש חושקת בבורא, והמשלתי דבר זה לאדם גדול ומופלא בנכסים שרצה ללכת למקום רחוק לצד סכנת מקום שהיה בו ואסף כל נכסיו בקנית מרגליות גדולה באלף אלפי דינרי זהב ושם לדרך פעמיו לעיר רחוקה אשר שם נכון לבו בטוח בממונו והונו וקודם שהגיע לעיר אשר פנה בדעתו ללכת שמה כלתה צידתו ואין דינר בכיסו והיה מסתפק בדלות ובעוני גדול ושפלות רב כי אפס כסף, והנה זה האיש הגם שהוא מתהלך בדוחק וצער עם כל זה לבו שמח וכליותיו עליצים כי רב אונו והונו ויצא ממקום המסתכן ובא יבא ברנה נושא האבן גדולה יקרת הערך, כן הדבר הזה אדם שזכה בדביקותו יתברך ואהבתו ובו קבץ כל ממונו והונו ויבז בעיניו קנות דבר בעולם הזה לצד סכנת המקום נוסף על מיעוט שוויו ולקח לו ה’ לאלהים אין לך קניה בעולם כקנין זה למעלה מהאבן יקרה שבמשל כי מי ידמה לו ומי ישוה לו, ואדם כזה לו יהיה שיהיה דחוק ומצטער בימים מועטים אלה לו בעה”ז נכון לבו בטוח בה’ אור עולם וישמח לבו ויגל כבודו, ובהגיע למחוז חפצו שהוא עולם הקיים והבטוח הנה שכרו אתו, ומעתה חיבת הקודש הוא היוצר ודבקותו בו הלא הוא בניו וחייו וממונו וביתר שאת:
אהבתם? שתפו עוד אנשים.Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
0 Comments Off 960 כ׳ באב ה׳תשע״ה – אוגוסט 5, 2015 מאמרים, פרשת השבוע